Magazines

Een tijdschrift oftewel (magazine in het Engels) is een periodieke publicatie die per aflevering bestaat uit een bundeling van artikelen. Het kan betaalde advertenties bevatten of het kan volledig gefinancierd worden door de verkoopprijs. 
Een tijdschrift kan op papier gedrukt worden of in digitale vorm verschijnen. 

Kenmerken van een goed magazine

Een goed magazine heeft verschillende kenmerken waar je aan rekening mee moet houden.
Hierbij leggen we wat meer over uit.

  • Een goed cover 
    HET gezicht van je magazine is je cover. Gebruik van typografie, een pakkende titel en aantrekkelijke foto is belangrijk. Je cover moet ook altijd een samenhang hebben met het inhoud van je magazine.
  • Een herkenbare, eigen stijl 
    Maak gebruik van je huisstijl. Samen met de grafisch ontwerper kan er een bijpassende ontwerp gemaakt worden van het inhoud.
  • Herkenbaarheid
    Indien er meerdere magazines gemaakt worden is herkenbaarheid heel belangrijk. Dit kan door de cover hetzelfde ontwerp te houden, een herhaalbare naam of bindingswijze.
  • Aansprekende beelden 
    Gebruik van aansprekende en unieke beelden vallen snel op.
  • Unieke illustraties 
    Het gebruik van illustraties wordt steeds meer gebruikt. Het geeft teksten wat extra’s dat aandacht trekt van de lezers.
Bij Opmeer zetten wij onze ruime ervaring graag in om je bij dit proces te helpen. 

Waarom een magazine 

Een tijdschrift is een medium waar je de tijd voor neemt waardoor er meer kracht vanuit gaat. Het creëert een moment van rust en aandacht. 
Je kan met een tijdschrift klanten inspireren of moeilijke zaken op een makkelijke manier uitleggen, zodat het teruggelezen kan worden.

Fysieke of digitale magazine

Het uitgeven van een tijdschrift kan zowel digitaal als fysiek. Beiden hebben hun voor- en nadelen. Als bedrijf moet je kijken wat het beste voor je klanten zal zijn. 
Hoewel fysiek uitgeven wel een aanrader is, kan het bij een tech bedrijf niet heel logisch zijn om dit te doen. 

Een fysiek tijdschrift heeft een chique en professionele uitstraling. Je kan dan zelf de kwaliteit van het papier kiezen en de bindwijze. Samen met nog meerdere disciplines kan je het luxer maken of juist simpel. Je kan het zien als een visitekaartje van je bedrijf in een grotere en meer inspirerende vorm. 

Een digitaal magazine is een goede kans om je kanten door te laten klikken naar je website. Er zijn mogelijkheden voor het creëren van interactie en in sommige gevallen kan je zelfs video’s en geluid toevoegen. 

Wij helpen graag met alle vereiste onderdelen op een rij te zetten. Daarom de volgende punten:
Welke doelgroepen wil je allemaal bereiken met je magazine? Is het inhoud ook daadwerkelijk aantrekkelijk voor die bepaalde doelgroep?

Dit zijn vragen die je moet stellen voor je met het ontwerp begint en het inhoud maakt. Met de antwoorden op de bovenste vragen kan je sneller een richting zoeken waar je naartoe wilt.
Het complete vormgeving (inhoud) moet klaar zijn en ingeleverd worden in PDF of SVG formaat. Zorg ervoor dat pagina’s op volgorde staan.
Wij hanteren een vaste procedure voor juist versiebeheer. Belangrijk voor de nodige aanpassingen en wijzigingen die plaatsvinden (wie, wat, wanneer).
Zowel over technische uitvoerbaarheid als over bijbehorende doorlooptijden geven wij helder en proactief advies. Wij helpen je graag met goed beschikbare papiersoorten, bindwijze en duurzame alternatieven. Hoe eerder hoe beter, zodat het benodigde materiaal en productieruimte op voorhand is gereserveerd.
Voor het juiste verwachtingspatroon is het maken van een dummy en definitieve (druk)proef een must. Wij helpen met de huisstijlbewaking. Alles moet van A tot Z kloppen.
Denk na/bepaal via welke kanalen je de informatie wilt delen. Een pdf voor drukwerk is niet per se de meest geschikte vorm voor een publicatie online. Met onze crossmediale blik helpen wij je vanaf de start de juiste (ontwerp/opmaak) keuzes maken.

Meer info en advies? We maken ook graag een persoonlijke afspraak.